Mikä Yhteispeli on?

  • Tutkimukseen perustuvia johdonmukaisia, konkreettisia ja käytannönläheisia työtapoja luokanopettajille ja rehtoreille koulun tavoitteellisen kehittämisen tueksiala- ja yhtenäiskoulujen arkeen.
  • Tavoitteena on lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen, kouluyhteison hyvinvoinnin vahvistaminen seka koulutyöta kuormittavien ongelmien ennaltaehkaisy.

  • Yhteispeliä ovat olleet kehittamassa opettajat, rehtorit, oppilaat ja vanhemmat noin yhdeksän vuoden ajan.
  • Yhteispelin kehittämis- ja tutkimustoiminnan on rahoittanut OKM. THL ja Ylöjärven kaupunki toimivat yhteistyokumppaneina. Tällä hetkellä Yhteispelikoulutuksia jarjestää  Niilo Mäki - instituutti OPH: n rahoituksella.
  • Vuoden kestävään koulutusprosessiin osallistuu koulun rehtori/apulaisrehtori, muutama asiasta kiinnostunut opettaja seka koulun opetushenkilostö.

Millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja Yhteispelillä vahvistetaan?

Vuorovaikutustaidot

  •  kuuntelu, kertominen, vuorottelu, neuvottelu, avun pyytäminen

Vastuun ja ongelmanratkaisun taidot

  • toisen kunnioittaminen, yhteisten sääntojen noudattaminen, ongelman tunnistaminen ja ratkaisu, taito asettaa realistisia tavoitteita

Tunnetaidot

  • omien ja muiden tunteiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely

(Lindblom, Kampman,  Ojala, Solantaus 2015)

Mitä vaikutuksia taitojen tukemisella haetaan?

KOULUN ARJESSA

  • luokkailmapiirin  paraneminen
  • akateemisen oppimisen paraneminen
  • taitavampiristiriitojen ratkaiseminen
  • enemmän kaverisuhteita
  • parempi itsetunto
  • häiriökäyttäytymisen vanheneminen
  • koti-kouluyhteistyön  parempi sujuminen
  • opettajien työstressin väheneminen
  • koulun kehittamisen paraneminen

=> tavoitellaan parempia tunne- ja vuorovaikutustaitoja läpikoko elämän

(Catalano, 2002; Payton , 2008; Zins ,2007)