Valitse sivu
Etusivu / Uutiset / Pirkkalan kunnan verkkosivut ovat uudistuneet

Pirkkalan kunnan verkkosivut ovat kokeneet muodonmuutoksen. Sekä sivujen ilme että rakenne ovat muuttuneet. Mukana on uusia, käyttöä helpottavia ominaisuuksia.

Uudistuksen keskeisin tavoite on, että tiedot löytyvät helposti. Siksi olemme panostaneet erityisesti hakuun. Jokaisen sivun yläreunassa on hakukenttä, johon voi kirjoittaa etsimänsä asian. Ennakoiva haku alkaa ehdottaa tuloksia sitä mukaa kun asiaa kirjoittaa. Tarkennetusta hausta löytyy erilaisia suodatusmahdollisuuksia.

Mikäli haku ei tuota tulosta, asiaa voi kysyä myös asiakaspalvelijarobotilta eli chatbotilta, jonka symboli löytyy oikeasta alakulmasta. Käytössämme oleva chatbot on automatisoitu tekoälyjärjestelmä, joka vastaa sille esitettyihin kysymyksiin ja auttaa käyttäjää löytämään etsimänsä tiedon. Jos bottikaan ei osaa auttaa, käyttäjä voi ottaa yhteyttä chatin asiakaspalvelijoihin, jotka palvelevat työaikoina.

Palvelut löytyvät ”hampurilaisvalikosta”

Sivustolta löytyvät myös perinteiset valikot. Kunnan palvelut avautuvat oikeasta yläkulmasta punaisesta ”hampurilaisvalikosta”.  Tiedot kunnan toiminnasta löytyvät vaakasuuntaisesta ”piktogrammivalikosta”. Sieltä löytyvät myös erilaiset asiointi- ja osallistumismahdollisuudet. Valikot näkyvät joka sivun yläreunassa.

Etusivulle on laitettu ajankohtaisnostot ja oikopolut eniten käytettyihin sisältöihin. Kunnan palveluja ja toimipisteitä voi etsiä kartalta. Etusivulla voit valita mitä palveluja haluat näkyviin painamalla karttatason edessä olevaa ruutua. Palvelukohtaisilla sivuilla kartalla ovat näkyvillä palveluun liittyvät kohteet.

Tärkeimmät tiedot löytyvät sivun alusta

Kullakin palvelukokonaisuudella on oma etusivunsa, josta löytyvät kaikki aiheeseen liittyvät olennaiset tiedot. Eniten etsityt tiedot, kuten uutiset, yhteystiedot, sähköiset asiointikanavat ja hakuajat, löytyvät heti sivun yläreunasta. Sivulta löytyvät lisäksi palveluun liittyvät ohjeet, lomakkeet ja hinnat. Tavoitteena on, että asiakkaan ei tarvitse vierailla useilla eri sivuilla saadakseen hoidettua asiansa.

Verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä kunta on edennyt myös erilaisten lomakkeiden sähköistämisessä. Suuri osa lomakkeista on jo sellaisia, että käyttäjät voivat ne täyttää ja lähettää kuntaan sähköisesti.

Erilaiset sosiaalipalvelut, lasten ja nuorten tukipalvelut ja ikääntyneiden palvelut on koottu uudenlaiseen Tukea elämiseen –osioon, joka on rakennettu avun tarpeen mukaan.  Kun valikosta valitsee avun tarpeen ja avun tarvitsijan, saa esille sivun, johon on koottu täsmälleen ne palvelut, jotka valitussa tapauksessa ovat mahdollisia. Näin käyttäjän ei tarvitse pohtia, koskeeko jokin palvelu häntä vai ei.

Tulevaisuuden Pirkkala –sivuille olemme nostaneet esiin kunnassa työn alla olevat rakennushankkeet ja vireillä olevat kaavat. Kuntalaiset löytävät helpommin tietoja tulevista muutoksista.

Sivut harppasivat nykypäivään

Olemme lisänneet kuntalaisten osallistumismahdollisuuksia ottamalla käyttöön Haloo Pirkkala –sovelluksen. Sen selainversiota pääsee pian käyttämään verkkosivujen kautta.

Uudet sivut on suunniteltu ”mobiili edellä” eli olemme varmistaneet, että sivut toimivat hyvin mobiililaitteilla käytettynä. Jo yli puolet käyttäjistä vierailee sivuillamme mobiililaitteilla eli puhelimilla ja tableteilla.

Verkkosivustolla on huomioitu saavutettavuusvaatimukset. Verkossa annettavien tietojen, palvelujen ja hyötyjen on oltava kaikkien ulottuvilla mahdollisimman tasapuolisesti. Saavutettavuus koskee sivujen teknistä toteutusta, käyttöliittymää ja sisältöä. Suunnittelussa on huomioitu sivuston käyttäjien mahdolliset haasteet, kuten esimerkiksi näkö- ja kehitysvammat sekä fyysiset ja motoriset rajoitteet.

Anna meille palautetta sivuista!

Voit antaa palautetta uusista verkkosivuistamme sivuilta löytyvien palautekanavien kautta. Kehitämme sivuja edelleen palautteen perusteella. Verkkosivujen teknisestä toteutuksesta vastaa Cubescom Oy.

Löysitkö mitä etsit?

Kiitos palautteesta"