Ravinto

Terveellinen ruoka ja hyvät ruokailutavat

Ruokailun tavoitteena varhaiskasvatuksessa on edistää lapsen terveyttä ja opettaa hyviä tapoja. Se ohjaa terveelliseen ravitsemukseen sekä kehittää maku- ja ruokailutottumuksia. Ruokailu varhaiskasvatuksessa täydentää kotona tapahtuvaa ruokailua.

Ateriat sisältävät leivän, levitteen ja ruokajuoman. Puuron kanssa voidaan tarjota hilloa. Mehu on makeuttamatonta mehua.

Lasta opetetaan ja totutetaan erilaisiin makuihin. Lapsi oppii myös ruokailuun liittyviä käytöstapoja ja juhlapyhiin liittyviä ruokaperinteitä. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on edistää lasten ruokakulttuurin myönteistä kehittymistä yhdessä perheen kanssa.

Ruokailut koostuvat aamupalasta, lounaasta ja välipalasta. Vuorohoidossa lapsen hoitoajan mukaan hänelle voidaan tarjota myös päivällinen ja iltapala.

Ruoka-aineallergioista tulee toimittaa lääkärin/terveydenhoitajan todistus lapsen päiväkotiin. Päiväkodista todistus toimitetaan ruokaa valmistavaan keittiöön, jossa valmistetaan hänelle sopivaa ruokaa. Pääsääntöisesti todistukset ovat voimassa vuoden.

Ruokalistat

Sapere -ruokakasvatusmenetelmä tukee lapsen hyvinvointia

Lasten syömisen pulmat ja ruokailutottumusten epäterveelliset muutokset ovat ajankohtaisia haasteita päiväkodeissa, esikouluissa ja kouluissa. Sapere -ruokakasvatusmenetelmä on tuonut lasten ruokakasvatukseen uusia tuulia: ruokaan voidaan tutustua iloisesti ja ilman pakotteita. Samalla lapset oppivat arvostamaan terveellistä ruokaa ja syömään monipuolisemmin.

Kehittämällä ruokakasvatusta lapsilähtöisempään suuntaan ennaltaehkäistään ylipainoa ja eriasteisia syömispulmia. Saperea kannattaa hyödyntää ruoka-aineallergisten lasten perheissä innostamalla lapset mukaan monenlaisiin ruokapuuhiin juuri Sapere -menetelmän avulla.

Sapere -menetelmää käyttävissä päiväkodeissa on huomattu, että kasviksien ja hedelmien syönti lisääntyi, kun lapset saivat tutustua niihin rauhassa. Lapset uskalsivat lähetä maistelemaan itselle vieraampia ruokia ennakkoluulottomammin ja samalla toisten kannustava esimerkki rohkaisi uusiin kokeiluihin. Ruoanvalmistus oli kiinnostavaa puuhaa ja lapset oppivat käyttämään ruoanvalmistusvälineitä nopeasti sekä taitavasti.

Mitä Saperen aloittamiseksi tarvitaan?

Sapere tuokioilla ei tarvita kovinkaan monimutkaisia työvälineitä. Lähes kaikista päiväkodeista löytyy ruuanvalmistukseen ja ruokailuun tarvittavia perusvälineitä. Sapere -aineistoa, tutkimusvälineitä ja materiaalia on helppo tehdä päiväkodeissa omin voimin ja lisämateriaalia voi tilata elintarvikkeita valmistavilta ja myyviltä yrityksiltä.

Onko se nyt niin hygieenistä antaa lasten ronkkia pöpöisillä käsillä ruokia?

Lapsi oppii paljon käyttämällä tuntoaistiaan. Pöpökammoinen ei kannata olla, mutta lasten kanssa noudatetaan hyvää hygieniaa. Samalla opetellaan käsipesun käytänteitä ja myssyn pitämistä päässä. Päiväkodin henkilökunta ei tarvitse hygieniapassia toteuttaakseen toimintaa.