Tunne- ja vuorovaikutussalkku

Tälle sivustolle on koottu enimmäkseen Suomen mielenterveysseuran sekä Viitottu rakkaus-sivuston materiaalia liittyen tunne- ja vuorovaikutustaitojen käsittelyyn lasten kanssa. Pirkkalan henkilöstöä on koulutettu mielenterveysseuran hankkeen Lapsen Mieli-koulutuksessa.

 

 

 

Tältä sivustolta löydät tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyvää materiaalia sekä koteihin että varhaiskasvatukseen. Kuvan yläpuolella löytyy linkit alasivustoihin.

Tältä sivustolta löydät tunteiden käsittelyyn liittyvää materiaalia.

  • 1-2-vuotiaiden tunnetuokio (Seuraavien tunteiden harjoittelua: iloinen, tyytyväinen, hämmästynyt, surullinen ja vihainen)
  •  Leikkejä eri tunteista: Muistipeli, Etsi tunneparisi, Korttiralli, Hedelmäsalaatti tunnesanoilla, Tunne kasvaa ja pienenee (kuvalliset muistipelikortit tunnesanoista)
  • Sadun keinoin: Tunnekortit sadun/tarinan/runon tukena (tunnistetaan ja nimetään sadun/tarinan/runon eri henkilöiden tunteita korttien avulla, Sadun päähenkilön tunteen tunnistaminen (pyydetään lapsia tunnistamaan sadun päähenkilön tunne tietyssä tilanteessa tunnekortteja apuna käyttäen), Sadutuksen tueksi (sadutetaan niin, että lapsi voi valita korteista tunteen tai useampia tunteita omaan tarinaansa)
  • Liikunnan keinoin: Tunnehippa (valitaan kaksi hippaa, jotka molemmat esittää pinosta nostettua tunnetta ja tartuttavat kyseistä tunnetta muihin), Tunteiden maailmanpyörä: leikkivarjo-leikki (harjoitellaan erilaisten tunteiden sanoittamista ja tulkintaa)
  • Minien (1-2-vuotiaat) tunnemaalaus (tutustutaan eri tunteisiin nallekuvien avulla, jonka jälkeen tunnenallen maalausta pienryhmässä)
  • Kysymyskorttien Kyllä/Ei avulla vastataan kuvia esittäviin väittämiin eri tunteista. Lapsen tulee tunnistaa kuvassa olevien ihmisten tunnetiloja kasvojen ilmeiden perusteella. Voit hyödyntää kortteja esim. näin: Kysy kortissa oleva kysymys ääneen ja näytä samalla kuvaa lapselle/ anna lapselle kuvakortti / anna lapsen itse valita kuvakortti. Jos kysymykseen vastataan kyllä, lapsi laittaa kuvakortin kyllä-korteille varattuun paikkaan ja vaihtoehtoisesti ei-vastaukset ei-korteille varattuun paikkaan.
  • Lajitellaan tunteita kehonkielen perusteella Lajitellaan kuvia sen mukaan, ovatko ihmiset niissä iloisia, surullisia vai vihaisia? Pelaajalle annetaan yksi kortti kerrallaan ja pyydetään lisäämään se hänen mielestään oikealle vastaus-alustalle/taululle.
  • Ihmisten välinen vuorovaikutus Harjoitellaan ihmisten välisten vuorovaikutustilanteiden tunnistamista. Tarkastellaan yhdessä lapsen/lasten kanssa ja pohditaan, mikä tunnetila henkilöllä on ja miksi? Pyydetään lasta valitsemaan alla olevista havainne-kuvista tilannekuvaa hänen mielestään paremmin kuvaava havainne-kuva.