Suun omahoito

Alle kouluikäisten suun hoito - Omahoito-ohjeita

Koululaisten ja nuorten suun hoito - Omahoito-ohjeita

Hammashoidon kesäterveiset vanhemmille

Tietoa iensairauksista

Tupakoinnilla on monenlaisia terveyshaittoja

Suun terveys vaikuttaa myös sydänterveyteen

Alle kouluikäisten suun hoito - Omahoito-ohjeita

Koululaisten ja nuorten suun hoito - Omahoito-ohjeita


Hammashoidon kesäterveiset vanhemmille

Dipper-patukoiden suosio on alkanut näkyä hammashoidossa. Dipper on kielen värjäävä hedelmän- tai marjanmakuinen toffeekarkki. Hammashoidossa olemme havainneet, että kyseinen karkki tarttuu hampaiden pinnoille poikkeuksellisen tiukasti. Havaintojen mukaan huolellisellakaan harjauksella ei ole saatu karkkijäämiä hampaista. Karkkia on saattanut jäädä takahampaiden ienrajaan ja muovipaikan saumoihin. Karkki saattaa pysyä hammaspinnalla monta päivää. Tällainen tuote aiheuttaa ilmeisen reikiintymisriskin ja siksi suosittelemme valitsemaan karkkipäivänä jonkun muun herkun, joka ei takerru hampaisiin. Myös Ruokavirasto on suositellut välttämään Dipper-patukoita niiden sisältämien väriaineiden takia.

Lue lisää koululaisen suun hoidosta hammashoidon sivuilta


Sano EI vuotaville ikenille!
Eurooppalainen ”Yhdessä iensairauksia vastaan” - teemapäivä 12.5.2020

Iensairaudet johtuvat suun bakteereista. Bakteerit tarttuvat hammaspinnoille muodostaen biofilmiä eli ns. plakkia. Iensairaudet ovat pitkälti oireettomia, ensimmäinen merkki ientulehduksesta on ienverenvuoto. Tämän vuoden teema onkin erityisesti ”Sano EI vuotaville ikenille”.

On tärkeä lisätä tietoutta tästä helposti itse tunnistettavasta ientulehduksen ensimmäisestä merkistä. Jos ikenet vuotavat verta, tehosta puhdistusta!

> Lue lisää iensairauksista käypä hoito –suosituksesta

> Teemapäivän sivut (englanninkieliset)


WHO:n Maailman tupakaton päivää vietetään 31.5.2020
Tupakointi vaikuttaa haitallisesti myös hampaisiin ja suun terveyteen. Katso täältä vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen.
 


Sydänviikkoa vietetään 3.- 10.5.2020.
Voimme vaikuttaa jokapäiväisillä valinnoillamme sydänterveyteen.

Sydän- ja verisuonitautien riskiä voidaan vähentää:

  • Pyrkimällä normaali painoon
  • Syömällä terveellisesti; vähentämällä suolan käyttöä, syömällä kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivittäin, valitsemalla rasvattomia maitotuotteita ja käyttämällä kasvirasvoja sekä –öljyjä.
  • Tupakoinnin lopettamisella
  • Alkoholin kohtuukäytöllä
  • Huolehtimalla suun terveydestä
  • Stressinhallinnalla

Suussa matala-asteiset kroonistuneet tulehdukset lisäävät riskiä sydän- ja verisuonitaudeille. Tällaisia tulehduksia ovat erityisesti ientulehdukset. Kroonistunutta ientulehdusta kutsutaan parodontiitiksi. Parodontiittiä voidaan tehokkaasti ennaltaehkäistä omalla hoidolla. Vaikka sairaus olisi jo kehittynyt, se voidaan hoitaa. Hoidon kannalta tärkeintä on kotona tehty hampaiden puhdistus. Puhdista hammaspinnat bakteeripeitteistä eli plakkipeitteistä. Suosi sähköharjaa ja puhdista hammasvälit itsellesi parhaiten sopivalla välineellä.

Lue lisää suun puhdistuksen tekniikasta Helsingin yliopiston puhtaathampaat.fi -sivuilta.

Lisätietoja suun terveyden ja sydänterveyden välisestä yhteydestä hammaslääkäriliiton sivuilta