Hoitotakuu

Hoitotakuun turvaava lainsäädäntö astui voimaan 1.3.2005. Terveyskeskuksen tulee järjestää toimintansa siten, että potilas voi saada arkipäivisin virka-aikana välittömästi yhteyden terveyskeskukseen. Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee tehdä hoidon tarpeen arviointi viimeistään kolmantena arkipäivänä siitä, kun potilas otti yhteyden terveyskeskukseen, jollei arviota ole voitu tehdä ensimmäisen yhteydenoton aikana. Ei-kiireellinen hoito tulee antaa viimeistään kolmen kuukauden, suun terveydenhuollossa viimeistään kuuden kuukauden kuluessa.

Erikoissairaanhoidossa hoidon tarve on arvioitava kolmen viikon sisällä lähetteen saapumisesta ja tarpeelliseksi arvioitu hoito on aloitettava viimeistään kuudessa kuukaudessa, lasten ja nuorten mielenterveyspalveluissa kolmessa kuukaudessa. Määräajat koskevat ei-kiireellistä hoitoa. Kiireelliseen hoitoon on päästävä välittömästi.

Hoitotakuun toteutuminen Pirkkalan terveyskeskuksessa

Kiireellinen hoito

Kiireellistä hoitoa tarvitsevat potilaat hoidetaan terveyskeskuksen ensiavussa arkipäivisin klo 8-20, lauantaisin ja sunnuntaisin klo 10-18. Muina aikoina kiireellisen hoidon saa Ensiapu Acutassa.

Hammaslääkäripäivystys tapahtuu arkisin terveysaseman hammashoitolassa ja muina aikoina Ensiapu Acutassa. Röntgeniin on päivystysaikoja päivittäin.

Kiireettömän hoidon jonotiedote 2.9.2019

Puhelinyhteys terveyskeskukseen
virka-aikana sairaanhoitajan puhelimeen välittömästi (ajanvarauspuolella käytössä takaisinsoittojärjestelmä) ja hammashoidon ajanvaraukseen välittömästi

Hoidon tarpeen arviointi
puhelimitse välittömästi
sairaanhoitajan vastaanotolla saman tai seuraavan päivän kuluessa (kiireelliset asiat)

Lääkärin vastaanotto
1-3 viikkoa (ei-kiireelliset asiat)

Sairaanhoitajan vastaanotto
1-3 päivää (ei-kiireelliset asiat)

Hammaslääkärin vastaanotto
6 kuukautta

Suuhygienistin vastaanotto
3 kuukautta

Röntgen
kuvaus 0-1 päivää (ei-kiireelliset asiat)
ultraäänitutkimus 3 viikkoa