Opiskelu
Mitä teet, jos sinua kiusataan?
Kerro heti kiusaamisesta opettajalle, ohjaajalle tai rehtorille.
Mitä teet, jos näet kiusaamista?
Pidä kiusatun puolta ja kerro asiasta opettajalle, ohjaajalle tai rehtorille.
Miten voimme ehkäistä kiusaamista?
Otamme kaikki mukaan leikkiin.
Hyväksymme ihmisten erilaisuuden.
Pyrimme yhdessä luomaan yhdessä hyvän luokkahengen.
Jos havaitsemme kiusaamista, kerromme siitä koulun aikuisille, sillä hiljaa olemalla hyväksymme kiusaamisen.
Suojassa kaupungin kiireeltä on oma paikka meillä.
Ei autot liikaa häiritse näillä mutkaisilla teillä.
Näin askeleeni aamuisin pihalle tuolle johtaa,
taas säihkyvät silmät ja nauravat suut toisensa siellä kohtaa.
: Tahdon sulle kertoa, missä paljon hauskaa on.
Tuolla metsän laidassa koulussa Toivion. :
Luonnosta voin nauttia, kun mennään Taaporille.
On näköalat mahtavat, en tiedä vertaa sille.
Voin mustikoita, puolukoita, ketunleipää maistaa.
Saan metsän, kukkain, ruohon, kuohut Pärrinkosken haistaa.
:Tahdon sulle kertoa, missä paljon hauskaa on.
Tuolla metsän laidassa koulussa Toivion. :
On vesiasioitakin, myös jätteen kierrätystä,
ja energia-asioista meillä tietämystä.
Nyt lipun vihreän me saamme pihan tankoon nostaa.
Ei ympäristöpalkintoa kaupasta voi ostaa.
: Tahdon sulle kertoa, missä paljon hauskaa on.
Tuolla metsän laidassa koulussa Toivion. :
On pienemmillä oppilailla ihan omat kummit.
Saa koulun tapahtumiin kutsun vaarit sekä mummit.
Ja raadin opastuksella keke -hommat luistaa.
Voit Manu -mäyrän avulla luokan teemat muistaa.
: Tahdon sulle kertoa, missä paljon hauskaa on.
Tuolla metsän laidassa koulussa Toivion. :
Paljon hyvää kerrottavaa koulustamme riittää.
Voin suunnistusta harrastaa saan luistella ja hiihtää.
Ja koulun metsään rakentaa voi vaikka hienon majan.
Mä vanhanakin muistaa saan tän hauskan kouluajan.
: Tahdon sulle kertoa, missä paljon hauskaa on.
Tuolla metsän laidassa koulussa Toivion. :
Valinnaiset aineet on toteutettu Pirkkalassa oppiaineiden rajat ylittävinä kokonaisuuksina. Valittavana olevia kokonaisuuksia on useita erilaisia. Toivion koulussa valinnaisia aineita opiskelevat 4.-6. luokkalaiset valinnaisainepäivinä. Ryhmien järjestämisessä huomioidaan vallitseva koronatilanne ja -ohjeistus.
Kerhoista voit kysyä lisätietoa omalta opettajaltasi.
Toivion koulun säännöt
- Pidä pienempiesi puolta ja kannusta kaikkia.
- Pidä yhteisistä tiloista ja tavaroista huolta.
- Keskity oppimiseen ja anna toisille työrauha.
- Käytä omaa järkeäsi.
Käytännön ohjeita
- Koulun rajat on maalattu maalilla puiden runkoihin. Koulun alueelta poistumiseen tarvitaan opettajan lupa.
- Paikoitusalue ja huoltoautojen ajoreitti eivät ole välituntialuetta.
- Varo kuljetusautoja.
- Kivien heittäminen on kielletty.
- Lumipalloja saa heittää ainoastaan kentän vieressä olevaan palloseinään.
- Liukumäestä ei saa laskea pulkalla tai kelkalla.
- Isolle kivelle kiipeäminen on kielletty.
- Käytävillä ei saa juosta tai pallotella.
- Sisällä ei kuljeta ulkojalkineilla.
- Puhelinta saa käyttää ainoastaan opettajan tai koulunkäynninohjaajan luvalla.
1. oppitunti alkaa klo 8.15 ja päättyy klo 9.00
2. oppitunti alkaa klo 9.15 ja päättyy klo 10.00
3. oppitunti alkaa klo 10.00 ja päättyy klo 10.45
4. oppitunti alkaa klo 11.30 ja päättyy 12.15 (luokat 1-2)/ klo 11.00 ja päättyy klo 11.45 (luokat 3-6)
5. oppitunti päättyy alkaa 12.30 ja päättyy 13.15
6. oppitunti alkaa klo: 13.30 ja päättyy klo: 14.15 (tai klo 13.15 - 14.00)
Ruoka-ajat
Pienet oppilaat (0.-2.lk) syövät klo 10.30 – 11.30 välisenä aikana.
Isommat oppilaat (3.-6.lk) ruokailevat klo 11.45 – 12.30 välisenä aikana.
Ruoka-aineallergiat
Ruoka-aineallergioihin liittyvissä asioissa ohjeita voi kysyä kouluterveydenhoitaja Mareena Leinolta.
Ruokalistat
Ruokapalveluvastaava
Kristiina Herranen p. 050-4345 519
Ruokailun ohjeet
1. Pese kädet.
2. Jonota rauhassa. Älä töni tai melua.
3. Anna toisille ruokarauha. Juttele oman pöydän väen kanssa, mutta älä huuda.
4. Ota siististi ruokaa ja sen verran kuin arvelet jaksavasi syödä. Maista kaikkea.
5. Käytä haarukkaa ja veistä.
6. Kiitä ruuasta.
Todistusarviointi
Vuosiluokilla 1-6 oppilaalle annetaan lukuvuositodistus keväällä lukuvuoden päättyessä. Vuosiluokkien 1–2 oppiaineiden arviointi on sanallista. Luokalla 3 arviointi on osittain sanallista ja osittain numeerista. Luokilla 4-6 on numerotodistus. Arviointi perustuu oppiaineiden tavoitteisiin, jotka on kirjattu opetussuunnitelmaan.
Arviointikeskustelu
Vuosiluokilla 1–6 joulu–helmikuussa järjestetään kaikille oppilaille arviointikeskustelu, johon osallistuvat oppilas, huoltaja(t) ja luokanopettaja. Arviointikeskustelua ohjaa sitä varten laadittu sähköinen lomake, joka on Wilmassa. Arviointikeskustelu kestää noin 20 minuuttia. Keskustelu korvaa ns. välitodistuksen. Arviointikeskustelu lapsi ja huoltaja saavat tarpeellista tietoa koulunkäynnistä ja samoin huoltajalla on mahdollisuus kertoa opettajalle lapsen koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että huoltaja tai molemmat huoltajat osallistuvat keskusteluun.
Lapsen luokanopettaja kutsuu huoltajan ja oppilaan arviointikeskusteluun. Perhe valmistautuu keskusteluun täyttämällä lomakkeesta sovitut osiot etukäteen. Arviointikeskustelulomake näkyy teille huoltajille Wilmassa, vasta kun opettaja on avannut lomakkeen lapsellenne.
Oppilaiden omia laitteita (kännykät, tabletit, koneet) käytetään koulussa ajoittain opiskelussa (tiedonhaku, kuvaaminen, dokumentointi ym.) koulun aikuisen antaman ohjeen mukaisesti. Ilman erillistä ohjetta puhelimet pidetään äänettömällä ja repussa, jotta ne eivät häiritse opetusta. Huoltajat saavat yhteyden oppilaisiin parhaiten soittamalla koulun puhelinnumeroihin. Omia laitteita käytetään opetuksessa kodin antamalla suostumuksella. Lupa laitteen käyttämiseen annetaan Wilman tiedoissa.